torsdag 7 april 2011

Uppdatering, läkaren som säger sig veta bättre

Nu har jag efter mycket om och men och mycket lång väntan fått svar från läkaren som satte diagnosen Schizofreni på mig efter att ha träffat mig i 20 minuter. Och som dessutom satte mig på Leponex, mot min vilja. Den började jag naturligt vis inte ta.
Jag blev riktigt förbannad när jag läste brevet, vilken var en befogad ilska.
I brevet jag fick tillbaka kan man läsa bland annat:


"Jag beklagar att ett antagande om diagnos schizofreni  hos pat av mig blev framförd på ett sätt som, gjorde henne upprörd. I journal anteckningen har jag skrivit diagnosen Psykos ist för Schizofreni även om det senare diagnosen stämmer(....)
Pat lider sannolikt av S(....)
Vanföreställningar, rösthallucinos med bland annat imperativa röster (jag sade att de varit befallande, men att jag inte bryr mig om dem längre och att de därför inte längre är imperativa)
Perceptionsstörningar där TV och Radio talar direkt till henne (Whaaat?! Det var så förut, men det berodde snarare på att jag var gravt övermedicinerad)
Lukt- och känsel hallucinos (stämmer, men det är sällan jag upplever detta)

(...) medicinering är viktig för att bromsa, lindra och kanske bota sjukdomen. Eftersom pat provat en rad neuroleptika som hon inte accepterar p.g.a biverkningar m.m föreslogs Leponex (....)
(kom igen, jag har gått igenom ungefär hela apoteket, men jag sa att Abilify är den som jag har upplevt som "bäst" med minst biverkningar och med bäst effekt.)

Diagnos efter 20 min kan otvivelaktigt ställas då man har förhistorien klar för sig och tidigare noggrant läst journal anteckningar (....)
(Detta vore ju som att man för tre år sedan kom in med en knöl i bröstet och kommer tillbaka efter dessa tre år och läkaren säger: "Du hade cancer, låt oss börja med cellgifter".
Jag kan in bli bedömd idag på vad som har hänt för tre - fyra år sedan. Jag är långt ifrån samma människa i dagens läge.
)

(...) Att det är viktigt med antipsykotisk medicinering anser jag fortfarande.
(jag klarar mig alldeles utmärkt utan dessa hjärndödare)"


Det är så lustigt hur vissa människor läser in och sedan gör en egen bedömning. Att en psykläkare gör detta tycker jag är så fel. Det ska inte vara på det här sättet.
Tyvärr har min psykolog semester denna vecka, så jag får snällt vänta med detta tills hon kommer tillbaka, innan jag pratar med henne.
Jag hoppas att hon har något råd att ge. Själv vet jag inte vad jag ska eller ens kan göra.

Inga kommentarer: