torsdag 24 februari 2011

Min kamp för min rätt #1

Detta är vad som har hänt: 

Måndagen den 7/2 - 2011
Jag ska träffa en ny läkare på psykiatrin. Jag kommer i fortsättningen att kalla honom L.
Jag har aldrig träffat människan förut, och jag är nervös. Dessutom ska jag på ett soc-möte direkt efteråt, så jag är uppstressad.
Vi hälsar och jag (samt min psykolog som är med) sätter oss ner. Han börjar ställa sådana grundläggande frågor som:
- Hur jag mår
- Om jag har psykisk sjukdom i släkten 
och så vidare.
Han frågar också, väldigt ytligt om mina hallucinationer. Han frågade aldrig hur ofta jag upplever dessa dock, vilket är relativt sällan numera.
Jag klargjorde tydligt för L att jag inte ville ha några mediciner insatta, dels för att jag inte ser hallucinationerna som ett stort problem,
samt att jag tidigare varit gravt medicinerad och blivit avskräckt. 
L påstod sig dock veta bättre än mig och satte ändå in Leponex, mot min vilja. Och jag har inte LPT så detta är inget han får göra. 
Jag kände mig kränkt och inte lyssnad på. 
Som om det inte var nog med detta, efter att ha träffat mig i 20 minuter sade han att jag "helt enkelt har Schizofreni". 
Jag kommer inte att behöva undersöka detta "då det redan är så klart att det är S. jag lider av". 

Jag blev fullständigt paff och överrumplad. 
Jag bara stirrade på honom och sedan skrek jag: "Jag tror dig inte"
Schizofreni är för mig en allvarlig diagnos som kräver en ordentlig utredning och inte något man sätter efter 20 minuter. 
L har enligt mig begått tjänstefel och jag kräver upprättelse. 



-----------------
Min psykolog har berättat för läkaren hur jag har reagerat och tyckt.
Som tur var så var hon med på mötet och jag har hennes stöd i detta. Det känns bra.
Han hävdar dock fortfarande att det är Schizofreni jag lider av...

-----------------
Jag har skrivit i papperna, skickat in dem och idag kom ett samtal från dem.
Jag sa att jag vill gå vidare med detta och chefen på psykiatrin kommer att bli underrättad (det är han egentligen redan, men pat.nämnden vill ha ett skriftligt svar tillbaka, och jag med).

Jag slåss för min sak!

6 kommentarer:

Ie sa...

hej,hittade hit från psykos blogg,tycker du är riktigt j-a cool och stark,som verkligen protesterar.vad dom skriver,felaktiga saker,går ju knappt att få bort,när det väl står där i journalen,verkar det som.heja heja dej!!

jag dissocierar också,tydligen,enligt terapeuten,så ska följa din blogg o få veta hur det är för andra.o vad det igentligen betyder.har också hallucinationer av olika slag,men jag har inte schitzofreni heller!
lycka till med kampen nu.

SannaElisabet sa...

Tack så mycket för din varma kommentar. Det värmer i vinterkylan som räder.
Välkommen :)

Anonym sa...

Hej, du jag förstår hur du menar och känner ang. detta.
jag har själv varit med som samma sak ett fler tal gånger, både mediciner och diagnoser.

En gång sa läkaren efter 15 min prat, att jag har S. Och Det höll jag inte alls med om, efter det fick jag utskrivit Zeldox, och Abilify, vilket jag inte förstår varför. (jag tog ju inte pillera) Men förstod ju inte varför jag ska äta mediciner jag inte behöver, jag har ju inte ätit pills på med än 3 år(sömn pills räknar jag inte.), varför skulle jag helt plötsligt behöva dom.

"nästa" gång, var den en annan läkare som sa att jag har S, igen.... Och satte då in leoponex. Nej sa jag då, och vad tror du jag fick till svar. LPT... Suck.

Båda dessa gånger har gått till pat.nämden. Och jag fick igenom detta båda ggrna. Så stå på dig.

Är det något du inte är nöjd med så ska du strida emot!

jag förstår mig inte på läkare inom spykiatrin. Dom på "vanliga läkar stationerna" skulle aldrig "fel" ställa diagnoser till sina patienter, och heller inte skriva ut meds. som dom inte behöver.
Vad är det som ger psyk läkare rätten till detta?!

SannaElisabet sa...

Tack så mycket för din kommentar PrinsessanCarro! Jag blir så glad av att höra att vissa snälla själar står på min sida. Det värmer verkligen.

Nej, eller hur! De läkarna på vanliga akuten verkar mer.... kompetenta. Eller så är man inte lika mycket värd om man lider av något psykiskt och behöver alltså inte samma vård...
Sjuk.

Amanda sa...

Ja, det var ju inte särskilt professionellt eller smart gjort av läkaren, men ärligt, vad hade du förväntat dig? Speciellt om detta skedde på Öppenvården, där är ju nästan varje läkare inkompetent.

Om man ska anmäla varje läkare som drar förhastade slutsatser, vill trycka i dig medicin som du själv vet om att de inte kan tvinga dig att ta, ställer helt tokiga diagnoser och diverse annat smått och gott, ja då får man anmäla väldigt många.

Och förresten, även om du får rätt och läkaren får "veta hut" så kommer inget särskilt hända med honom. Det krävs väldigt starka grunder för att få en läkare sparkad i dag. Han kanske får en tillsägelse som max, men det kommer knappast ändra hans uppfattning om hur psykiatri ska bedrivas.

Det är bra att du slåss, men i detta fall tycker jag att du mest står och slår ut i tomma luften.

SannaElisabet sa...

Amanda: Jag förväntar mig att bli mött med respekt. Bemött som en människa och inte ett djur inför slakt.
Att få honom sparkad? Det är inte vad jag vill heller.
Jag vill bara stå upp för mig själv och berätta att man inte kan behandla människor hur som helst. Jag och många många andra förtjänar mycket bättre.
Jag slåss gärna i luften, om det är så att det är för mig själv.