tisdag 9 augusti 2011

Mitt barn ska heta Bartolomeus

Det närmar sig min namnsdag (11/8). När jag inte kunde sova i natt så gick jag upp och bara ställde mig och stirrade på almanackan. Sanna är sedan år borttaget ur almanackan, nu finns bara Susanna kvar. Jag står och stirrar och ser då att Bartolomeus har namnsdag den 24 augusti.
Sanna finns inte med, men Bartolomeus gör det alltså.


Okej, lite statistik på detta:
I Sverige finns det 10 374 st kvinnor som heter Sanna.
Och antalet män är 4 st.

Antalet män som heter Bartolomeus i Sverige är 56 st.
Och kvinnor som bär namnet är 0 st
(Detta är ett av de ovanligaste namnen, men har ändå en plats i almanackan)

***

Vart finns rättvisan? Okej, jag överdriver men jag blir lite ledsen på att jag inte finns i den svenska almanackan längre. Är Sanna inte tillräckligt populärt för att få vara med längre? Jag är stolt över mitt namn och tänker ändå ha namnsdag på torsdag.
Får jag ett barn någon gång och då en son så ska han heta Bartolomeus, då finns han iallafall i almanackan. Men kanske är inte namnet populärt då, så det tas bort ändå.

Nej, ingen rättvisa alls.
Just ja, den 11 augusti finns ändå inte i min kalender. Det kanske är därför som Sanna har försvunnit?
(men jag tänker införa dagen i min kalender igen)


2 kommentarer:

Anonym sa...

Då måste pappan heta en försvenskad version av Homer. Holmer, kanske?;)

SannaElisabet sa...

Haha, det är sant! ;)