torsdag 18 november 2010

Någonting är allvarligt fel på detta land

Kika på statistiken nedan (klicka på bilderna för att få dem större). Vilka otroliga mängder med läkemedel som skrivs ut, och till såpass små barn också. Man har kunnat spåra depression så långt som till småbarn! Någonting är allvarligt fel på detta land. Men någonting måste göras och det snabbt!
Sluta sätt sådan press på barn och ungdomar, i skolan pressas man så hårt för "skolan är ju så viktig", " man har ingen framtid om man inte gör bra ifrån sig i skolan".
Varför inte införa betygen "inte godkänd" och "godkänd"? Mer än godkänd behöver man inte bli egentligen. Ska vi bränna ut hela Sveriges befolkning, bara för att man hela tiden ska vara så duktig?

 



 Statistik tagen från :http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-28


Och apropå  mediciner. Jag var nyss till psyk och hämtade ut mina ångestdämpande. Några tabletter fick jag nu för att jag inte har några pengar förrän den 25:e. Sedan har jag recept att hämta ut, på apoteket. Jag hoppas bara att jag ska slippa behöva ta så mycket. Jag har redan varit nere i benzoträsket och genomgått en uttappning och avvänjning. Men detta med att jag får benzo nu är helt klart bättre än alternativet.




3 kommentarer:

Camilla W sa...

Det är så att man på psykologprogrammet här i Göteborg bara har just underkänd och godkänd. Det är ju högpresterande elever som kommer in där eftersom antagningskraven är så höga. Jag tycker att det är en jättebra idé. Det räcker ju att man klarar sig, vilekt gör att man kan fokusera mer på uppgiften och inte "tävla". På min utbildning har vi fortfarande Underkänd, Godkänd och Väl Godkänd.

SannaElisabet sa...

Ja, precis. Bara man klarar kursen/ämnet så är det ju jättebra! Man behöver inte resten av bokstäverna på pappret egentligen. De ger nog mer ångest och frustration än vad det ger glädje, är jag rädd.

Camilla W sa...

Ja eller hur! För även om man kan försöka intala sig att G är bra nog så är det svårt att ändra på det i huvudet på en högpresterande. Jag vet själv hur det är, jag försöker tänka att G är jättebra bara det, men så pockar det där VG:t i huvudet ändå. Väldigt irriterande och stjäl fokus från det man egentligen borde tänka på. Att lära sig, och det för livet.