måndag 20 juni 2011

Anonym Anonym sa...
Får man fråga vilken typ av personlighetsstörning de tror att du har? Du skrev i ett inlägg att du har svårt att visa känslor, tänker de då på någonting inom schizoid-spektrumet, eller någon autismliknande störning?
20 juni 2011 11:22
Svar: Jag vet inte alls vad det är de misstänker. Men det skulle vara bra för mig att veta känner jag. Det enda jag har hört nämnas är åt borderline-hållet. 
Min psykolog hade ett annat, lite bättre namn åt "personlighetsstörning" som kan låta rätt grovt. Det var "överlevnadsstrategi", för det är ju egentligen det som det handlar om. Vad man har gjort under sin uppväxt för att skydda sig själv eller andra, och som sedan kan hänga kvar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för svar!

Men Borderline är ju helt åt andra hållet när det kommer till att visa känslor, eller man kanske ska säga reagera överdrivet mycket.

Är man arg, ledsen, förvirrad, glad när man har Borderline så visar man ju det direkt. Blir ju också en del av problematiken ju.

Lite konstigt att du eventuellt har det, enligt psykologen, när du enligt egen utsago är tyst väldigt ofta och har svårt att visa känslor.

Hoppas du inte tar detta som "kritik", du vet ju själv hur du bäst mår.

Ha en trevlig kväll!