tisdag 30 mars 2010

Självmord på recept



Sitter just nu och kolla på en jätte hemsk och deppig amerikansk dokumentär. "Självmord på recept" heter den. Och jag är alldeles skakig. Mycket handlar om att dokumentären tar upp fall där barn och ungdomar har försökt, men även lyckats tagit livet av sig. Och föräldrarna tror att det beror på de antidepressiva medel som de fått utskrivna. I nästan alla dessa fall ungefär 7 av 10 har dessa barn och ungdomar ätit just Zoloft. Den medicin även jag har.
När föräldrarna sitter och berättar, gråtandes, hur den tiden var, när barnen levde, men även när de tog livet av sig på olika sätt - då gör det ont i mig. För jag förstår någonstans hur mina föräldrar måste ha känt.
Jag gråter nästan när jag skriver detta.
Jag vet inte om jag klarar att se något mer av denna dokumentär nu, men... ja... nu är reklamen slut och programmet börjar.

Inga kommentarer: