torsdag 23 september 2010

Självmedicinering?

En tanke slog mig precis.
Jag pratade med en person om rökning, och hon sa då att hon röker mer nu för att hon inte trivs på sitt jobb. Jag kan absolut känna likadant. Om jag känner mig orolig eller när jag gick i skolan, att jag rökte mer.
Kan detta med rökning klassas som ett slags självmedicinernade, precis som alkohol, droger eller möjligtvis godis?

Trivs man inte eller känner sig nedstämd, så kan man ta till vissa knep som man själv tycker är lugnande. Det vet vi alla.

Vad tror ni? 
Jag startar också en liten undersökning här till vänster.

4 kommentarer:

♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥ sa...

Hmm det skulle jag nog kunna hålla med om. Att det är ett sätt att dämpa ångesten och stressen att röka

SannaElisabet sa...

Tjelsi: Ja, det är ju det. Man "sätter liksom händerna i någonting", man får någonting att göra. Sedan är det säkerligen något som utlöses i kroppen och det är det som gör att man blir lugnare. Till skillnad från exempelvis droger, där det är substansen som verkar.

Alexandra sa...

Håller med.
Jag var rökfri i 2,5 år nu när jag fick mina barn..
Eftersom jag jämt är stressad, och umgås med rökare så har jagbörjat igen!! Konsigt men man känner sig bättre av någon anledning..

SannaElisabet sa...

Alexandra: Det var ju jätte bra att du var rökfri under tiden med barnen iallafall.
Då vet du ju iallafall att du KAN sluta. Och det tror jag är jätte viktigt. Att veta det.
Ja, jag undrar om det kan vara så att man blir lugnare för man tar en paus. Att man lite släpper annat, eller lägger det åt sidan, medan man tar en cigg.