torsdag 23 december 2010

Dag 6 – Mina föräldrar

Undrar vad jag ska skriva om dagens uppgift...

Mina föräldrar heter Riitta och Stefan.
Mer än så vill jag, av respekt, inte lämna ut.
De har båda funnits för mig, alltid. Jag tillhör nog den lilla procenten som har gifta föräldrar. Den verkar som om det blir alltmer vanligt att folk skiljer sig.
När jag var liten byggde jag kojor med pappa. Under bord, med filtar över, i soffan med kuddar och täcke. Vi gick i skogen och plockade svamp och vi gick till en speciell plats och gjorde "vårskriket". Vi hade en speciell gran som var krokig nedtill, som vi ofta gick förbi när vi promenerade. Vi skojade om "vad är gult och blått och hoppar i träden".
Jag skulle nog säga att jag var pappas flicka när jag var liten. Men jag älskade och älskar båda mina föräldrar, såklart.
Pappa jobbade i bowlinghallen, och gör än idag, och det var så jag började spela bowling. Och visst blev jag duktig.

Mamma är bra på att lyssna och bara finnas där.
Jag vet att när jag blev äldre så började jag fundera över vuxensaker, sådär som alla gör. Jag minns en gång jag sa till mamma att "Jag kommer aldrig att bli vuxen, jag vet ju inte ens hur man betalar räkningar". Då tog hon med mig ner i källaren, till datorn och med en bunt räkningar. Så fick jag sitta där, och med mammas hjälp, betala räkningar.
När jag mådde som sämst, satte jag mig i köket eller i hallen och kollade in i köket, för mamma fanns där. Jag bara satt och hade sällskap av henne. Det hände att vi inte pratade alls, det var inte vad jag behövde alla gånger. Jag ville bara ha sällskap av min mamma. Och det fick jag.
När jag var liten så älskade jag att göra frisyrer på mamma. Jag kunde hålla på länge att kamma och dekorera hennes hår med snoddar och spännen. Och jag vet att också hon gillade att bli lite ompysslad.

Jag älskar mina föräldrar. De är super viktiga för mig.
Jag vill inte vara den som säger att jag har världens bästa föräldrar. Vem kan leva upp till det, egentligen? Hur kan man veta att man har de bästa föräldrarna i hela världen?
Men jag kan lätt säga att jag har de bästa föräldrarna för mig! Och det är allt vad jag vill. De är perfekta för mig och jag skulle aldrig vilja byta mot något.

Inga kommentarer: