tisdag 31 augusti 2010

Livet (?) (!) något flummigt inlägg

Denna mening har fångat mitt öga flera gånger när jag har suttit ute på balkongen och rökt. Det är från framsidan av en tidning, som ligger på en stol på balkongen.
Jag funderar: Livet?!
Och att "Sju läsare berättar direkt ur livet!". Oj. Ja, de är sådana människor som har ett..... har ett sådant där.... liv. Något som är värt att gå ut och berätta om. Livet ja, vad är det? Det låter som något stort, som något lite smått diffust. Kanske kan det vara en resa. En resa från livet som hela sju läsare kan berätta direkt ur. Wow, spännande. Har de något stort att berätta? Något som ska vara lika stort som livet? Kanske större? Finns det något större än livet? Inte enligt vissa.
Livet, vad är det?
I denna formulering låter "livet" som om det är något som inte alla har. Men all cred till de sju som har ett, och som berättar ur det. Vi som eventuellt inte har något liv kan ju iallafall läsa om sju stycken som har ett. Eller kanske har även vi det...

Har jag ett sådant? Ett liv? En berättelse? En berättelse ur resan livet som jag kan berätta direkt ur?
Livet. Det där stora. Det som är värt någonting. Det där som får mig att tänka om jag har något att berätta.
Oj, ja men om de berättar direkt ur livet, så måste de ju fortfarande vara på resan. Eller hur?
Här är det sju läsare som har ett liv. Finns det fler? Jo, troligen. Men.. äh jag tror jag har tappat tråden.
Jag misstänker starkt att jag har feber.

Stig Johansson citat:
"Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet."


Aha, på så vis. Alla dagar är alltså livet. Nej inte är det lätt att veta. Kanske skulle man börja fundera över sitt liv. För dagarna kan man ju inte stoppa.
Jag har alltså levt i 7 862 dagar. Kanske är det dags att fundera över vad man ska göra i sitt liv. För ja, jag har troligen ett sådant jag med. Om livet är alla dagar som kom och gick.

1 kommentar:

♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥ sa...

sv När jag sa "men jag klarar inte att jobba 100%" så var svaret "du kanske borde vara sjukskriven".
Som att jag har råd att vara sjukskriven, jag klarar mig knappt som det är...