fredag 2 juli 2010

Svaren!

Jag missade att du hade frågestund! Jag undrar vad du får för hjälp mot ångesten... alltså om du är medicinerad och får terapi?

Svar: Jag har Sobril vid behov, men jag undviker att ta den då jag har varit beroende. Jag försöker istället aktivera mig och göra slut på mig fysiskt om jag har "lättare" ångest. Om det går över till "svårare" ångest, så försöker jag bara andas och vänta ut det. Det är dock mycket svårare för mig att hantera, men det går.
Jag har med tiden lärt mig att det alltid går över. Även om det är jätte jobbigt.




Vad gör du när alla jobbiga tankar tar över?
Svar: Jag försöker att bara ta det lugnt. I och med att jag kan gråta nu, så kommer tårar och jag tar inte till andra metoder (som jag använde mig av förut). Gråta är en jätte bra ventil om man kan gråta och tillåter sig själv det.
Jag skriver också en hel del. Det har hjälpt mig igenom mycket, att bara få ner det på papper.
Jag har även vid-behovs-medicin som jag också tar om det blir alldeles för jobbigt.
Att aktivera sig fysiskt brukar kunna hjälpa med. Ut och gå en tokpromenad är jätte skönt.


Beskriv dig själv med 3 ord?
Svar: Då skulle jag nog säga:

  • Överlevare
  • Problemlösare
  • Berg -och-dal- bana ( Det kanske var fyra ord... men men :) )


Vad är det roligaste du vet? 
Svar: Att skriva! Speciellt när jag får en jätte bra idé till ett projekt och bara skriver och skriver. Då lever jag.




Tack så jätte mycket för frågorna!
Jag uppskattar det verkligen. Hoppas mina svar duger :)

Inga kommentarer: